Jump to content

Суниця садова, дрібноплідна, земклубніка та ін.


Recommended Posts

Посадка суниці - питання не таке просте, як здається. Як переконався на власному досвіді - схема й технологія посадки може бути дуже різною і немає універсальної для всіх сортів, а основне - потреб і вимог господарів ;) Я розкажу про свої схеми, а хтось може доповнити - не претендую на істину в останній інстанції. Типи розсади можна знайти такі: Свіжа розсада (Freshplants, Green Top) - викопана прямо з грядки і одразу пересаджена. Фріго-розсада (Frigoplants) - викопана восени, очищена від листя й грунту і збережана в охолодженому стані до посадки (може зберігатись в холодильнику до 9 міс.). Дорощена розсада (Waiting bedplants ,WB) - перші розетки, чимскоріше відсаджені на окрему грядку, добре підживлені й доглянуті, викопуються восени й зберігаються як фріго. Мають товщину шийки більше 18 мм і кілька рожків. Лоткова розсада (Plugplants, РР) - розетки вирощені в окремих ємкостях або в касетах невеликого об'єму протягом 5-6 тижнів. Товщина шийки 8-11 мм. Горщикова розсада (Trayplants) - те ж що й попередній тип, але вирощується в більших горщиках протягом 5-6 місяців. Товщина шийки 15-18 мм. Для кожного своя технологія і сроки посадки, тому треба кожен тип розглядати окремо. ========================================================== Свіжа розсада. Садиться в серпні - на початку вересня, або навесні - до кінця травня. Найчастіше в серпні-вересні прополювання грядки від вусів поєднують з розсаджуванням. При цьому чим раніше посаджено розсаду, тим більшу товщину наростить саджанець і закладе більше плодових бруньок-рожків. Але його треба поливати, прополювати, рихлити грунт, обривати вуса іт.д. Пізня посадка простіша - проблем з поливом і прополюванням значно менше, але тоді не варто чекати хорошого урожаю наступного року. Якщо розсаду відділяти навесні - вона вже має хороші кондиції й закладені минулого року рожки (за умови, що посадка була не стара й загущена), але після посадки потребує хорошого догляду й поливу. Має певну затримку в рості через втрату частини коренів - через це й урожай затримується та зменшується. Якщо весна несприятлива й догляд недостатній - можливі значні випади - потім плантація ремонтується вкоріненням вусів на порожні місця. Я практикував не один рік посадку в "грязь" одразу після сходження снігу, або в відлиги в березні - тоді затримок в рості мінімум і можна розраховувати на урожай. Але сроки посадки дуже стиснені, та й процедура не дуже приємна - на массове застосування нічого розраховувати. Основна перевага такої розсади - ціна. Причому не знаю, чи дійсно це перевага. Часто свіжа розсада - побічний продукт після прорідження. Ніхто не займатиметься спеціально її вирощуванням заради того, щоб потім продати по ціні 50-70 коп (Це реальна ціна, по якій можна зараз знайти розсаду). Відповідно не слід розраховувати на те, що вона була оброблена від хвороб, проводилось її сортування й відбір здорових рослин достатньої товщини. Часто просто немає часу її переберебирати - погода не сприяє тривалій перетримці такої розсади. Недоліки вже були перераховані вище: короткий час посадки, низька віддача в перший рік, великий ризик втрат. неоднорідність плантації. ========================================================== Фріго розсада Отримується викопкою розсади восени і взимку при середньодобовій температурі не вище + 15. Як правило - починаючи з листопада місяця. При низьких температурах всі запасні речовини перетікають в корені, тому листя зрізають повністю. Корені обтрушують від грунту, можлива фумігація отрутохімікатами від хвороб та шкідників. Розсада сортується в холодному приміщенні, пакується в поліетиленові мішки й охолоджується. Оптимальна температура зберігання - плюс 1,5 градуси. Тоді сильна розсада не втрачає своїх якостей навіть протягом року, законсервована власним вуглекислим газом. Чим вища температура - тим коротший термін зберігання. При температурі понад +5 розсада виходить зі стану спокою і починає ріст. Сортується переважно на 4 класи: А++ - рослини з товщиною шийки понад 18 мм - маточні А+ - понад 15 мм і в середньому 3 рожки - в рік посадки дають урожай 25-30 ягід товарного розміру з куща А - понад 12 мм і 1-2 рожки - в рік посадки дають 10-20 ягід товарного розміру В - понад 8 мм - отримання урожаю в перший рік часто економічно недоцільне (до 10% від властивого сорту). Але якщо обривати квітконоси взагалі, то в перший рік при хорошому догляді можемо отримати сильні кущі, які на другий сезон здатні перевершити по урожайності плантації, які в перший рік плодоносили. Також можна садити ущільнено для дорощування, щоб отримати значно дорожчу розсаду класу WB. В продажу найчастіше є клас А, іноді А+. Решту знайти складніше, але можливо. Плодоношення рослин з фріго розсади відбувається за два місяці після висадки, тому можна висаджувати її з холодильників в різні строки, щоб отримувати ягоду все літо. Я минулого року ранній сорт Хоней збирав понад 1,5 місяці - до середини липня. Висаджував в 3 заходи, останній - 5 травня. А посадивши в теплиці влітку можна отримати ягоду навіть на осінь. Переваги: приживання до 100% за рахунок накопичення в кореневій системі великого запасу поживних речовин, садіння в зручні строки, матеріал без листя містить менше хвороб, ціна прийнятна і транспортування просте. зберігається компактно. Недоліки: неповна віддача урожаю в перший рік, хоча в розвинених країнах часто тільки 1 рік і тримають суницю на полі. Посадили фріго - забезпечили догляд, полив, живлення, зібрали урожай до 10т/га - зібрали перші розетки для вирощування розсади в касетах - переорали плантацію - восени нову розсаду знову заморозили і поклали на зберігання. ============================================================ Дорощена розсада Отримують 2 шляхами: або дорощуванням фріго-розсади класу В протягом літа-осені, або відсадкою перших укорінених розетов в кінці червня на окрему грядку з хорошим удобренням. Розсаду доглядають, видаляють всі вуса, максимально нарощуючи кількість бруньок і товщину. Восени викопують і зберігають за фріго-технологією. Має всі переваги фріго-розсади + дає повний урожай в рік посадки (до 20 т/га) Недолік один - висока ціна ============================================================ Лоткова розсада Розетки із зачатками коренів і 2 листками вкоріняють в спеціальному субстраті і дорощують переважно в теплицях або із застосуванням автоматичного поливу у відкритому грунті протягом 5-6 тижнів. За рахунок вирощування в субстраті контрольованого складу виключається контакт із зараженим грунтом, розсада здорова й не зазнає затримок в рості, строки садіння суттєво розширюються, витрати води при поливі нових посадок в рази менші, розсада може зберігатись і перетримуватись до посадки без втрат якості, ріст після посадки дуже швидкий. недоліки - суттєва вартість та незручність в транспортуванні. ============================================================ Горщикова розсада аналогічна лотковій, тільки дорощування триває весь сезон до формування кількох плодових рожків і значної товщини шийки. Застосовують таку розсаду в теплицях за технологій інтенсивного вирощування, де важлива максимальна віддача за мінімальний строк, щоб окупити вкладені кошти. далі буде...

Link to comment
Share on other sites

Схеми посадки у відкритому грунті. Метод суцільного залуження - іноді використовують навіть в промислових масштабах, частіше в насадженнях екстенсивного типу. У мене на батьківщині за таким методом садили суницю в колгоспах - звідти й на городи перейшов. Сам кілька років в 90-х торгував в Кременчуці ягодою на ринку - вирощували тоді саме так. Для такого вирощування потрібно багато садивного матеріалу, тому садять переважно найдешевшу свіжу розсаду. Схема садіння - приблизно 20-25 см в рядку і 30-40 см між рядками. Через певну відстань можна лишати ширші доріжки для проходу. Загальне правило: чим раніший сорт, і чим менший він формує кущ - тим щільніша має бути посадка. Можливо садити й через 15 см в рядку. Пізні сорти з високим кущем садять рідше. Так само рідко садять сорти, що дають багато вусів, а маловусі - густіше. Підбір сорту й схеми садіння дуже важливий. Головні вимоги - посухостійкість (ущільнена посадка збільшує конкуренцію за вологу), стійкість до хвороб, технологічність (формування оптимальної кількості вусів, швидка віддача урожаю). Садиться розсада ущільнено, щоб вже в перший рік з площі отримати урожай - і він є суттєвим - загальний урожай з площі вищий ніж при кущовому способі посадки, хоча розмір ягоди може бути меншим. Вуса на таких насадженнях не видаляють, або видаляють частково - на другий рік формується суцільний килим з розеток різного віку. Бур'яни в таких грядках майже не сходять - головне не допустити появи багаторічних - пирію й осоту. Урожай на 2-3 рік зазвичай менший, ніж при кущовому вирощування, а розмір ягоди буде ще менший, але низький рівень затрат на догляд часто це виправдовує. Головні мінуси: збирати ягоди дуже незручно, товарний вигляд її втрачається, особливо після дощів. В перший рік ще можна застосувати мульчування тонким шаром тирси, на 2-3 - складно. Так само тяжко провести рихлення грунту - він дуже ущільнюється, крім того пересихає, бо всю вологу відбирає мілке коріння суниці ,яка росте суцільним килимом. В результаті багато сортів взагалі стають схожими за розміром на лісову суницю. Я зазвичай після 2-го року вирощування проводив проріджування: або вибіркове - виполюючи старі кущі, або рядками - прорізаючи суцільні вузькі міжряддя через певну відстань (30-40 см). Після третього року плантація вже не використовувалась - молоді розетки брали на закладку нових грядок, а решту перекопували. Дрібноплідні сорти, схожі до лісової суниці, можна вирощувати так значно довше. У моєї мами й досі в саду родить грядка якоїсь сунички, закладена ще років 10 тому. Головне - час від часу підживлювати й виполоти старі напівмертві кущі. Зараз я такої схеми не застосовую - вважаю більш доцільним приділити догляду трохи більше часу, зате зробити його зручнішим і легшим. Образно кажучи, мені легше раз в тиждень попрацювати годину-дві, ніж два-три рази в рік - по цілому дню каторжної праці. Рядковий метод Ще один варіант ущільненої посадки, коли в рядку рослини ростуть суцільним килимом, а вірніше смугою, шириною 50-60 см, але міжряддя шириною 70-100 см утримують вільними, часто під мульчею з соломи або тирси. Тут значно простіше збирати й доглядати суницю, якість ягоди краща, можливий навіть крапельний полив і підживлення. Хоча це все ще екстенсивний спосіб вирощування, але зручність в догляді вже значно більша. Кущовий метод Рослини ростуть з проміжком в рядку і між рядками. Такий спосіб посадки потребує більш суттєвих затрат часу на догляд, проте сам догляд значно спрощується, а головне - виростає в рази віддача високоякісної ягоди великого розміру й сортового смаку. Саме тому ягоду для ринку вирощують на таких плантаціях - дрібна ягода невисоко ціниться й продається гірше. Кількість розсади для посадки потрібна в рази менша, але якість потрібна чимкраща - щоб потім не ремонтувати посадку від випадів. Оскільки рослини ростуть рідко й грунт добре прогрівається сонцем, корінь може пересихати й "спікатись". Тому важливе застосування мульчі: тирси, соломи, лузги соняшника або синтетичних матеріалів (плівка, агроволокно, рубероїд та ін.), потрібен полив, а іноді - притінення кулісними посадками високих рослин (кукурудза, квасоля) або спеціальною сіткою. Часто рядки компонують в стрічки по 2 або 3, щоб збільшити корисну площу, зайняту рослинами, спростити укриття й догляд, збільшити затінення ділянки від сонця. Міжряддя при кущовому методі повинні бути не менше 80 см, для сортів з великим кущем і сильним вусоутворенням - до 110 см. В рядку між рослинами не менше 40 см, а для окремих дуже сильнорослих сортів - до 60 см. При дворядковій схемі між рядками відстань роблять 30-35 см, а в рядку між рослинами - 40 чи більше. При цьому рослини в сусідніх рядках зміщують відносно одна одної, ніби в шахматному порядку. Виходить вузький зигзаг на зразок такого: rost.jpg Можна садити в 3 рядки, щоб збільшити віддачу в перший рік. Після плодоношення один крайній рядок прибирають і лишають 2. ========================================================== Техніка посадки Я на місці майбутнього рядка роблю невеликий рів (можна пройти плугом і зробити скибу), засипаю його старим розсипчатим перегноєм, попелом і суперфосфатом (на метр рядка півлітрова банка попелу і сірникова коробка суперфосфату). Тоді перелопачую і нагортаю зверху вал в який буде садитись розсада. Вал треба ущільнити або котком або дошкою. Можна просто дати йому осісти - наприклад заготувати з осені на весну. Потім нарізаю на полоси чорне агроволокно щільністю не менше 50 г/м.кв. Ширина полоси дорівнює ширині валка + 20-25 см з кожної сторони на присипку. Можна вистеляти агроволокном і всуцільну, не ріжучи - зручніше, але витрата його більша і фіксувати треба або каменями/дошками, або дюбелями для пінопласту. Можна брати плівку - навіть ще краще, ніж волокно, бо через неї молоді розетки не приростають до землі, а з агроволокна, якщо не встежити, потім не витягнеш - треба відривати. Але плівку якісну треба знайти - з первинного матеріалу, інакше може й на рік не вистачити, не те що на три роки. Тоді я роблю розмітку по дошці (ширина відповідає відстані між рядками в строчці - 30-35 см) кладу її вздовж гребеня валу і проводжу крейдою лінії на агроволокні вздовж країв - це рядки. На дошці намічені маркером мітки для кущів в шахматному порядку - навпроти них ставлю риски - місця висадки розсади. Потім в місцях посадки ножицями або ножем роблю хрестики-розрізи. Спочатку робив круглі вирізи заточеною трубою, але не сподобалось - коли кущ розростається в ширину на 2-3 рік треба підрізати все-одно, а в перший рік бур'ян більше лізе через отвори. Хрестики простіше надірвати, якщо треба розширити (а такі сорти як Чамора Турусі при підживленні мають діаметр куща до 40-50 см - розширяти отвір доведеться по-любому). Розсада перед посадкою вимочується в розчині "Антихруща" чи подібного протруйника. Як нічого немає - і Актара підійде. Фріго замочую повністю, а розсаду в стаканчиках ставлю в ящики з-під мандарин сітчаті й потім з ящиком в балію, де налито біля 10 см розчину протруйника - до промокання землі в стаканчиках повністю. Інакше у мене може бути в перший рік багато випадів від капустянки й хрущів. Розсада з голим коренем (фріго й свіжокопана) підрізається, щоб коріння не було довшим за 7-8 см - тоді воно не загнеться при посадці й краще розкущиться. Розсада в стаканчиках виймається з посуду й коріння знизу трохи розправляється, грудка субстрату трохи розминається, але щоб не пошкодити корінь. Якщо цієї операції не зробити ,є ризик, що корінь не вийде за межі грудки субстрату, особливо при слабкому поливі й рихлому грунті. Така розсада загине. В хрестоподібних вирізах рукою виймаю жменю землі, роблю заглиблення (руками чи лопаткою), ставлю розсаду, присипаю грунтом й добре обтискаю з усіх боків. Треба слідкувати, щоб "сердечко" - брунька була на рівні землі. Якщо грунт дуже рихлий і не ущільнений - після осажування розсада виявиться або зависоко посадженою, або замуленою при поливі. Потім після посадки рядки поливаю дощуванням зверху, бажано найближчі 2 тижні підтримувати достатню вологість грунту для хорошого укорінення. До крапельного поливу я ще не дійшов - там технологія закладки трохи відрізняється - може профі розкажуть.

Link to comment
Share on other sites

Микола Іванович, как при технологии выращивания на агроволокне или пленке размножать клубнику?

Link to comment
Share on other sites

Микола Іванович, как при технологии выращивания на агроволокне или пленке размножать клубнику?
От саме при такій технології можна отримати найбільш якісну й здорову розсаду. Раз в 2 тижні я переглядаю грядку і відділяю всі вуса, на яких вже з'явилась перша розетка з зачатками коренів. Коротенькі й дуже товсті корінці мають бути довжиною біля 10, максимум 20 мм. Листків лишається 2 наймолодших, щоб зманшити випаровування. Збираю вуса у відро і збризкую водою, щоб не зав'яли. Потім розетки відділяю ножицями, лишаючи з обох боків короткі відрізки вуса (1-2 см) і висаджую в касету для розсади з об'ємом комірок не менше 150 мл. Якщо зачатків коренів ще немає - теж можна садити, але в грунті така розсада не тримається і її треба кріпити скобками з дроту. Касету в ідеалі треба помістити в теплицю з туманною установкою. Але якщо розетки взяті правильного віку, то вони й просто в тіні приймаються не менш як на 90% - достатньо полити з дрібним розпилювачем раз-два в день. Через три-чотири тижні вже весь об'єм комірки повністю обплетений корінням. У віці 5-6 тижнів - можна висаджувати на грядку. Я в три-чотири тижні роблю перевалку в стаканчики 200 мл - для продажу поштучно. Перевага в тому, що розсада взагалі не контактує з грунтом і не заражується кореневими гнилями й іншими хворобами, що накопичуються в грунті основної плантації. Садити з тією ж метою варто в хорошу стерильну від хвороб суміш - я купував прибалтійський торф у фасовці 250-300 л в пакеті (50 кг), якщо дуже дрібна фракція - додавав кокосове волокно для розпушення, можна дати перліт, цеоліт, вермикуліт, друбний керамзит. Крім того, переросла розсада розвивається повільніше більш молодої - сам не раз переконався. Молоді розетки значно обганяють в рості ті, які вже почали приростати до агроволокна й мають багато тоненьких корінців. Відбирати розетки з вусів можна увесь рік до осені - але чим пізніше взяти, тим слабшою буде розсада й наступного року великого урожаю з неї чекати не варто. Доведеться наступного року її дорощувати до кондиції. Я відбираю розетки до кінця червня, доки триває збір урожаю - це одночасно підвищує урожайність кущів.
Link to comment
Share on other sites

От саме при такій технології можна отримати найбільш якісну й здорову розсаду

Дякую! Все зрозуміло.
Link to comment
Share on other sites

Микола Іванович, подскажите, а какой уход на протяжении всего сезона: частота полива, прикормка,борьба с вредителями, подготовка грядки в зиму? Спасибо.

Link to comment
Share on other sites

Микола Іванович, подскажите, а какой уход на протяжении всего сезона: частота полива, прикормка,борьба с вредителями, подготовка грядки в зиму? Спасибо.
Я обов'язково розпишу, але трохи згодом :az:
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Начинает спеть малина

Link to comment
Share on other sites

Щось у вас сорт занадто пізній. У мене ремонтантна малина вже майже відійшла

Link to comment
Share on other sites

Начинает спеть малина

Класный сорт мне такие нравятся, Романович с вас черенок весной!!! :)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Замовлю розсаду суниць пізніх сортів дозрівання (для Харківського регіону). :hi:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Рядковий метод Ще один варіант ущільненої посадки, коли в рядку рослини ростуть суцільним килимом, а вірніше смугою, шириною 50-60 см, але міжряддя шириною 70-100 см утримують вільними, часто під мульчею з соломи або тирси. Тут значно простіше збирати й доглядати суницю, якість ягоди краща, можливий навіть крапельний полив і підживлення. Хоча це все ще екстенсивний спосіб вирощування, але зручність в догляді вже значно більша.
Посадив чималу площу зазначеним методом. Підкажіть будьласка як боротися з бурянами поки не буде суцільного ковру суниці?
Link to comment
Share on other sites

Посадив чималу площу зазначеним методом. Підкажіть будьласка як боротися з бурянами поки не буде суцільного ковру суниці?
міжряддя шириною 70-100 см утримують вільними, часто під мульчею з соломи або тирси
або закидайте бур'яном - це теж мульча, а якщо по крутому то беріть спанбонд - агроволокно тільки чорне.
Link to comment
Share on other sites

  • Алёнка changed the title to Суниця садова, дрібноплідна, земклубніка та ін.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...